המדריך המלא לתביעת מעסיק

תביעת מעסיק

לעיתים רבות עובד נדרש להגיש תביעה כנגד המעסיק שלו בגין הפרת הסכם העבודה ביניהם, אי תשלום תנאים סוציאליים אשר המעסיק מחויב בהם לפי חוק או הפרה של זכויות ותנאי העבודה הבסיסיים כפי שהם עולים מהחוק, הסכם העבודה או הפסיקה.

הפרת זכויות היסוד של העובדים

לכל עובד בישראל קיימות זכויות בסיסיות (למאמר בנושא זכויות עובדים לחצו כאן), אשר לא תמיד מוכרות לעובד הסביר. יש סט חוקים שנועד להגן על העובדים, פסיקה של בתי הדין לעבודה שנועדה לאזן בין כוחם של העובדים לזה של המעסיקים וכן חוקים שונים שתקפים לא רק ביחסי עבודה. כך למשל חוקים שנועדו למנוע הפליה, הטרדה, פגיעה בפרטיות ובכבוד האדם כדוגמת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. מעסיקים מחויבים לספק לעובדיהם תנאים וזכויות בסיסיים ולא לפגוע בהם. במידה ונפגעו זכויותיו של העובד הוא יכול להגיש תביעה כנגד המעסיק ולקבל פיצויים לא מבוטלים. חשוב להדגיש כי הזכויות שנפרט בקצרה להלן, הן זכויות אשר קיימות לכל עובד באשר הוא. זכויות אלו נקראות "זכויות קוגנטיות" או "זכויות יסוד" כיוון שהן העובד והן המעסיק אינם יכולים לוותר עליהן. המשמעות היא כי גם אם בהסכם העבודה נאמר במפורש כי זכויות אלו לא יסופקו לעובד, וגם אם הפגיעה בזכויות אלה נמשכת שנים, עדיין יכול העובד לתבוע את המעסיק בגין הפרתן. זכויות היסוד כוללות הן מרכיבים שהמעסיק מחויב להעניק לעובד, והן מרכיבים של איסור פגיעה בזכויות הקיימות לעובד מלכתחילה. לצורך המחשה להלן מספר דוגמאות:
  • חובה לשלם לעובד שכר מינימום.
  • חובה לשלם לעובד שכר מוגדל על עבודה בשעות נוספות.
  • לכל עובד ישנה זכות לימי חופשה.
  • לכל עובד ישנה זכאות לימי מחלה כמוגדר בחוק.
  • כל עובד חייב לקבל דמי נסיעה בהתאם לתנאים ולמרחק בין ביתו למקום העבודה.
  • כל עובד זכאי לדמי הבראה.
  • כל מעסיק מחוייב להפריש עבור עובדיו פנסיה ופיצויים לקרן ייעודית.
לזכויות אלה, ניתן להוסיף את חובת המעסיק לשלם פיצויים במקרה של פיטורין או התפטרות בתנאים המזכים בפיצויים. לחצו להרחבה בנושא שימוע לפני פיטורים. כל פגיעה בזכויות הללו ואי תשלום בזמן אמת תוביל לפגיעה בעובד ותקבל מענה בתביעת המעסיק בבית הדין לעבודה. ואולם, חלק מההפרות עלולות לגרור פגיעה ארוכת טווח, כך למשל במקרים בהם מעסיק לא ביטח את עובדיו בקרן פנסיה או שלא הפריש אליה את מלוא הסכום המחויב בחוק. במצב זה וכאשר יגיע העובד לגיל פרישה או חמור מכך, אם חס וחלילה יפגע העובד ויאבד כושר העבודה שלו (למאמר בנושא אובדן כושר עבודה לחצו כאן) הוא עלול להישאר חסר כל, או לנסות ולקבל את הסכומים להם הוא זכאי באמצעות תביעת המעסיק. בנוסף לזכויות שהמעסיק מחויב באופן אקטיבי לתת, חלה על המעסיק החובה שלא לפגוע בזכויותיו הבסיסיות של העובד. כך למשל עובד זכאי שלא יפגעו בכבוד האדם שלו, ואם המעסיק מתנהל באופן מבזה ופוגעני הוא עלול להיות מחויב בתשלום פיצויים לעובד. מלבד האיסור הכללי קיימים חוקים ספציפיים הנוגעים להתנהגויות מסוימות מצד המעסיק כמו למשל החוק למניעת הטרדה מינית והחוק לשוויון הזדמנויות במקום העבודה. כמו כן ישנן אוכלוסיות מיוחדות אשר לגביהן נקבעו הסדרים מיוחדים שטוב להכיר. ראו לדוגמא את רשימת המצבים הבאים (מדובר ברשימה חלקית וישנם הסדרים רבים נוספים):
  • נשים בהריון זכאיות לזכויות נוספות על אלה שמוענקות לשאר האוכלוסייה. להרחבה לחצו למעבר למאמר פיטורי עובדת בהריון.
  • עובדים זרים, לדוגמא יהיו זכאים לעריכת ביטוח רפואי וסידורי מגורים. להרחבה לחצו למעבר למאמר עורך דין עובדים זרים.
  • נשים זכאיות לזכויות מגן נוספות לפי חוק עבודת נשים.
  • עובדים המשתייכים לענף אשר בעניינו קיים צו הרחבה זכאים אף לזכויות המוענקות בצו ההרחבה ואשר מרחיבות את התנאים הקיימים בחקיקה הכללית.

המדריך המלא לתביעת מעסיקמה עושים במידה וישנה פגיעה בזכויות העובד?

בשל מורכבותם של יחסי העבודה ובשל ריבוי החוקים והזכויות מומלץ להתחיל בייעוץ קודם כל ולפני הכל, שכן להחלטה אם לתבוע את המעסיק ישנן השלכות רבות ומגוונות שרצוי להכיר. לפיכך וכצעד ראשון נמליץ להתייעץ עם עו"ד המתמחה בדיני עבודה לפני כל צעד אחר אשר לעיתים יתווה את המשך היחסים או ההליך המשפטי. למשל לעזיבת מקום העבודה וויתור על הוותק והזכויות שנצברו, ישנן השלכות מרחיקות לכת ולכן אנו ממליצים שלא לעשות שום צעד בפזיזות. כמו כן, יש לבחון היטב ראשית, האם בכלל הפר המעסיק את החוק, האם ישנו סעד בחוק המתאים להפרה שכזאת ומהם התנאים הנוספים שעל העובד לעמוד בהן על מנת לקבל את הסעד. כך לדוגמה, עו"ד המתמחה בתחום של דיני עבודה יכול לבדוק עבורכם האם המעסיק עמד בתנאי המינימום הקבועים בחוק, או האם מתקיימת הרעה בתנאים ברמה המזכה את העובד בהתפטרות בדין מפוטר ובקבלת פיצויי פיטורין. ללא ייעוץ מקצועי וככל שעובד כזה יתפטר בצורה מיידית מבלי להתריע בפני מעסיקו ולתת לו הזדמנות לתקן את הפרות המצויות בחוק, עלול העובד לאבד הן את עבודתו ואת הפיצויים להם הוא זכאי. כדי להיערך לשיחת ייעוץ בצורה ראויה, אנו ממליצים לאסוף את תיעוד רלוונטי רב ככל האפשר:
  • תלושי שכר.
  • דו"חות נוכחות.
  • תכתובות עם המעסיק.
  • הקלטת שיחות.
  • אישורים רפואיים.
  • וכן כל מסמך נוסף הקשור בעילת התביעה.
התביעה מוגשת לבתי הדין לעבודה, כאשר בשונה מתביעות אזרחיות, בתביעת מעסיק מוטל הנטל להוכיח את מרבית חלקי התביעה על המעסיק. לפיכך, ואף אם לא נתן לכם המעסיק את המסמכים שלעיל, או שנתן אך איבדתם אותם, אל תרימו ידיים. יש הרבה מה לעשות גם אם אין בידיכם תיעוד. נדגיש כי תביעה כנגד המעסיק יכולה להיעשות כאשר העובד עוד מצוי בעבודה, היא יכולה להיות כנגד ההחלטה לפטר שלא כדין והסעד לא חייב להיות רק כספי, אלא סעד של מניעת פיטורין וסעדים אחרים. ככל שכבר תמו יחסי העבודה ופוטרתם, גם אז חשוב לוודא כי זכיתם לקבל את מלוא זכויותיכם. לעיתים ניתן להסתפק במכתב דרישה למעסיק המנוסח על ידי עו"ד המתמחה בתחום. לעיתים במקרים המתאימים, מכתב כזה יכול לסיים את העניין במהירות וללא הליכים משפטיים. במקרים אחרים בעיקר כאשר מדובר על הפרת זכויות ופגיעה בכבוד העובד ולא באי תשלום על פי החוק, יתכן שמכתב דרישה לא יספיק ויהיה צורך בפניה לערכאות שיפוטיות. לסיום אך חשוב מכל, אנו יודעים כי תביעת מעסיק אצלו עבדתם ואשר מטבע הדברים נרקמו עמו יחסי עבודה עלולה להיות מורכבת ולא פשוטה. לפיכך נמליץ לכם על פניה לעורך דין אשר מבין את מלוא המורכבות בעניין ואשר ישכיל להתאים עבורכם את הפתרון הנכון ביותר למצב. גם אם אתם מרגישים חוסר נוחות או מבוכה לתבוע את מעסיקכם אנו ממליצים שלא לוותר על זכויותיכם מבלי שבדקתם אותם באופן מקצועי. גם אם נדמה לכם שהתיעוד המצוי בידיכם הוא דל או שאתם חוששים להתמודד עם המעסיק שלכם, אל תרימו ידיים ופנו לייעוץ מקצועי.

ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף

בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות

סמן/י את הצורך

כדאי לדעת

לקוחות ממליצים

[grw place_photo="https://law-rl.co.il/wp-content/uploads/2020/06/F2.jpg" place_name="רועי לייכטמן, משרד עורכי דין" place_id="ChIJr2p00ktLHRURGEDkv4lkJ5M" reviews_lang="iw" pagination="5" text_size="120" refresh_reviews=true lazy_load_img=true reduce_avatars_size=true open_link=true nofollow_link=true]

אודות הכותב: עו"ד רועי לייכטמן

לעו"ד לייכטמן ניסיון רב בייצוג ובהבנת האינטרסים הן של המבוטחים והן של חברות הביטוח. הוא פתח משרד ומשתמש בידע ובניסיון הרב שצבר על מנת להפיק את המיטב עבור לקוחותיו. כיום, עו"ד לייכטמן מייצג אך ורק תובעים פרטיים, עוסק בייצוג משפטי לנפגעים בתחום הנזיקין והביטוח ודואג לאינטרסים של מבוטחים רבים שנדחו ע"י חברות הביטוח ולא זכו לממש את זכאותם.

המלצות מלקוחותינו

כתבו עלינו