זכויות לילד עם אוטיזם

זכויות לילד עם אוטיזם

הורים לילד עם אוטיזם בישראל? כדאי שתכירו זכויות לילד עם אוטיזם והוריו. גידול ילד על הספקטרום מהווה אתגר לא פשוט ובהתאם לנסיבות הדאגה לצרכיו עשויה להקשות על המשפחה ברמה כזו או אחרת. לכן, להורים לילד עם אוטיזם  יש זכויות רבות מפאת מצבו של הילד, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתפקוד נמוך ומתקשה לתקשר עם אחרים, לבנות קשרים חדשים ואפקטיביים.

זכויות הורים לילד עם אוטיזם  נעות בין התאמת מסגרת נכונה לילד, הנחה בתשלומי החשבונות, נקודות זיכוי במס הכנסה, מסגרות אחר הצהריים ועוד.

על כל אלו, נפרט מיד.

תוכן עניינים

הבנת האוטיזם והשלכותיו

אוטיזם הינו מצב נוירו-התפתחותי המאופיין בקשיים באינטראקציות חברתיות, תקשורת והתנהגויות שחוזרות על עצמן. מכיוון שהספקטרום הוא עצום, פירוש הדבר הוא ששני אנשים עם אוטיזם כנראה לא יחוו אותו באופן מדויק, שכן ההשלכות והצרכים משתנים מאוד מאדם לאדם. המגוון הרחב מחייב גישה אישית יותר הן מבחינת התמיכה והן מבחינת שילוב האדם בחברה, כך שהמטרה היא להבין את האוטיזם ולא רק לאבחן אותו. לזכור שמדובר כחוויה מורכבת המשפיעה על פרטים ומשפחות.

זכויות לילד עם אוטיזם שכדאי להכיר

בישראל, ישנם מספר אפיקים המעניקים זכויות לילד עם אוטיזם ולהוריו, אשר הולכים ומתרחבים יחד עם החשיבות בהכרה והמודעות המוגברת לאוטיזם והחיים לצידו:

  • המוסד לביטוח לאומי – מגיל 3 חודשים ועד גיל 18, זכאים ההורים לילדים עם אוטיזם לקצבת ילד נכה בהתאם לחומרת הליקויים ומידת תלותו באדם אחר.
  • טיפולים פרה-רפואיים – ילדים עם אוטיזם זכאיים לטיפולים שונים כגון ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ועוד. הטיפולים ניתנים מטעם קופת החולים ו\או מותנים בקבלת החזר על טיפולים פרטיים. חשוב לציין שזכות זו ניתנת כל עוד הילד אינו מקבל את אותו טיפול בגנים התקשורתיים, במעונות השיקומיים או במרכזים טיפוליים המתופעלים על ידי המדינה.
  • מס הכנסה – כאשר הילד מתגורר בבית ההורים ותלוי בהם לאחר שעבר את גיל 18, יהיו ההורים זכאיים להטבת מס של ניכוי 2 נקודות. חשוב לדעת כי ניתן לדרוש החזרי מס רוטרואקטיביית שש שנים אחורה. בנוסף, הורים לילדים על הרצף זכאיים לעד 15 ימי מחלה לסיוע אישי, כאשר ההיעדרות הינה על חשבון ימי מחלה\חופש.
  • ארנונה – הורים לילדים עם אוטיזם מתחת ומעל גיל 18 יהיו זכאיים להנחה על סך 33% בתשלומי הארנונה.
  • אלו"ט: אגודה לילדים אוטיסטיים – האגודה הוקמה במטרה לקדם זכויותיהם של ילדים עם אוטיזם ובני משפחותיהם, לקדם את הטיפול והידע, להקים מסגרות ושירותים ברמה הגבוהה ביותר עבורם. בעמותה חברות אלפי משפחות והיא מקדמת יוזמות רבות אשר מטרתן לקהל על חיי הילדים עם אוטיזם  ובני משפחותיהם.
  • הסעות וליווי – פעוטות בגילאי חצי שנה עד 3 שנים וילדים בגילאי 3-12 על הספקטרום האוטיסטי יהיו זכאיים להסעה מבית למוסד הלימודים וחזרה. ועדת ההשמה בכל רשות מקומית היא זו שתקבע את הזכאות להסעה בטיחותית בהתאם להנחיות משרד החינוך. ילד כי נקבע שהינו עם אוטיזם, יהיה זכאי לליווי מבוגר נוסף מלבד הנהג. על המלווה להיות מועסק על ידי הרשות המקומית, למעט מקרים בהם המלווה הינו מתנדב שקיבל אישור לכך על ידי ארגון ציבורי.
  • הנחה בתשלומי חשבון המים והחשמל – זכויות הורים לילדים עם אוטיזם מקנות להם הנחה בתשלומי המים והחשמל. לגבי מים, הורים אלו זכאיים ל-7 מ"ק בחודש בתעריף מוזל, לעומת כלל האזרחים הזכאיים ל-3.5 מ"ק בחודש. לגבי חשמל, הורים לילדים על הרצף אשר מקבלים קצת ילד תלוי בעזרת הזולת וקצבת ילד נכה, יהיו זכאיים להנחה של 50% בחשבון החשמל, עבור 400 הקוט"ש הראשונים בכל חודש.
  • העסקת עובד זר – חשוב לדעת כי היתר לעסקת עובד זר ניתן בתנאי שהילד זקוק להשגחה תמידית או לרוב שעות היום כולל במסגרת בה נדרש לילד מטפל שיסייע לו פיזית, לילדים אשר אין ביכולתם לקחת חלק במסגרות לימודיות ו\או טיפוליות וכן בנסיבות רפואיות מיוחדות הדורשות תשומת לב מרבית ושהות בבית.

אתם לא צריכים להתמודד עם זה לבד

הילד שלכם הכי מיוחד וקסום. הוא רואה דברים שאחרים לא רואים, והחיוך שלו מקרין אור לכל עבר. ועם זאת, לגדל ילדים היא משימה לא פשוטה בבסיסה. אף יותר, כשהילד על הרצף. במקרים רבים, הורים אינם מודעים לכך שקיימות זכויות לילד עם אוטיזם בישראל ואינם יודעים מה מגיע להם מהמדינה במסגרת הזכויות הללו.

למרבה הצער, גם כאשר ההורים כן מודעים לזכויותיהם ודורשים אותן, לעתים קרובות נתקלים בסירוב מצד הגורמים המבטחים. כאן, עולה הצורך בייצוג משפטי של עורך דין המתמחה בכל החוקים והתקנות הקשורים להתמודדות עם הרצף. עורך דין אשר מעבר להיכרות המשפטית עם החוק, יידע לעבוד יחד אתכם ברגישות הנדרשת, במקצועיות המרבית ובאוזן קשבת. הוא מבין את הקשיים הרבים שחוות המשפחות, ונלחם במלוא מובן המילה על זכויות לילד עם אוטיזם והוריו.

אל תהססו, מצאו עוד היום עורך דין בעל וותק וניסיון. תדעו כי אתם והיקר לכם נמצאים בידיים הטובות והמקצועיות ביותר בדרך למימוש זכויותיכם. צרו קשר לפרטים נוספים 

 

 

שאלות נפוצות

לילדים עם אוטיזם יש אותן זכויות יסוד כמו לכל ילד אחר, לרבות הזכות לחינוך, טיפול רפואי, בטיחות וביטוי.

בישראל, ילדים עם אוטיזם מוגנים על פי חוק הגנת זכויותיהם של אוטיסטים, שמטרתו להבטיח שוויון הזדמנויות, חינוך, שירותי בריאות ותמיכה לאנשים עם אוטיזם.

בישראל, ילדים עם אוטיזם מוגנים על פי חוק הגנת זכויותיהם של אוטיסטים, שמטרתו להבטיח שוויון הזדמנויות, חינוך, שירותי בריאות ותמיכה לאנשים עם אוטיזם.

תנו לי להילחם עבורכם!

מלאו פרטיכם לייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

[leadercf7 campid="9628"]

תודה שנרשמת

ניצור קשר בהקדם

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!

בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

סמן/י את הצורך

מלא פרטיך

ואצור קשר מיידית: