הגדרת מצב סיעודי

הגדרת מצב סיעודי – מה אומר החוק, מה הזכויות, ומה צריך לדעת

כאשר קרוב משפחה או חבר הופכים לסיעודיים מדובר בבשורה קשה לסביבה הקרובה. לנושא של הגדרת מצב סיעודי יש השלכות רבות, לא רק עבור האדם הסיעודי בעצמו אלא גם על בני משפחתו וחבריו. הגדרת מצב סיעודי תחול על אדם חולה, שמצבו הבריאותי נפגע ותפקודו לוקה בחסר מאחת הסיבות כמו מחלה כרונית ממנה אותו אדם סובל, לקות גופנית או לקות נפשית שמוגדרות כקבועות. מלבד מצב המחלה, חולה יוגדר כסיעודי אם אין ביכולתו לשלוט על הסוגרים שלו, אם אינו יכול לקום ממיטתו או שאינו יכול להתנייד ללא כיסא גלגלים, אם הוא מתקשה ללכת, אם אינו יכול לקום בעצמו ממצב שכבה לישיבה או מישיבה לעמידה, אם הוא נזקק לעזרה בפעולות יומיומיות כמו אכילה, מקלחת, התלבשות או התפשטות וכן הלאה. ישנם גם מקרים שחולה סיעודי יוגדר כאשר הוא תשוש נפש, לדוגמה במקרה של חולי אלצהיימר. מדובר על אדם שהבעיות הרפואיות הקבועות שלו אינן מאפשרות לו לתפקד ללא תמיכה או סיוע בביצוע פעולות שגרתיות בחיי היום יום שלו. חולה סיעודי לא צריך להיזדקק בהכרח להשגחה רפואית אלא לטיפול סיעודי תומך על ידי אח או מטפל.

 

תוכן עניינים

מה עושים אם קרוב משפחה שלנו קיבל הגדרת מצב סיעודי

פעמים רבות אנשים שמגיעים לגיל מבוגר, ולפעמים גם בגילאים צעירים יותר, מגיעים למצב שהם נאלצים לקבל סיוע בשלבים שונים ביום יום שלהם ומוגדרים כחולים סיעודיים. הגדרת מצב סיעודי יכולה לקרות ממקרה של אירוע מוחי, מחלה קשה כמו סרטן, תאונה  וכיוצא בזה. מכיוון שאותו אדם סיעודי נזקק מאותו הרגע לטיפול צמוד בתשלום, בין אם מעובד זר או מעובד ישראלי, יש למצב הסיעודי השלכות הרות גורל מהפן הכלכלי. אפשר לחלק את התהליך של ההתמודדות עם הגדרת מצב סיעודי למספר שלבים עיקריים.

שלבים בהגדרת מצב סיעודי

  1. אשפוז בבית חולים – פעמים רבות התהליך יתחיל בהגעה לבית חולים עקב מחלה, תאונה וכן הלאה. במסגרת האשפוז חשוב לברר על אפשרויות השיקום השונות בבית חולים או בקהילה ובמקביל להגיש בקשה לגמלת הסיעוד. אם בסיום תהליך האשפוז האדם החולה לא יוכל לחזור להתנהל עצמאית בביתו, כדאי למצוא מוסד מתאים. לעיתים אפשר כבר באשפוז להתחיל בתהליך השיקום.
  2. שחרור מבית החולים – לאחר שמטופל מסיים את מסגרת האשפוז, חשוב לשמוע על רצף בין השחרור מהאשפוז ותחילתו של השיקום. אפשר להיעזר באחיות של קופת החולים שנמצאות בבית חולים. אם האדם שמשתחרר חייב עזרה סיעודית מיידית והתהליך הפורמלי מול ביטוח לאומי לוקח זמן, אפשר לפנות לעובדת הסוציאלית בבית החולים.
  3. בקשת גמלה לסיעודגמלה לסיעוד תעבור לתושב ישראל שעבר הגדרת מצב סיעודי, הגיע כבר לגיל הפרישה, גר בביתו או באופן עצמאי בדיור מוגן ועומד במבחן של הכנסה. את הגמלה ניתן לקבל באמצעות שירותים שונים או ככסף, בהתאם לרמה שמגיעה לחולה. ישנם מקרים בהם אפשר לקבל את כל הקצבה בכסף ולא בשירותים.

לכמה גמלה זכאי חולה סיעודי?

גובה הגמלה משתנה בהתאם לפרמטרים שונים. ראשית ישנם מקרה בהם הגמלה היא זמנית, בדרך כלל כי צפוי שיפור, לדוגמה כתוצאה מניתוח. לאחר מכן יש גמלאות סיעוד ברמות, בהתאם לרמה בה נמצא המטופל הוא זכאי לכסף, או שעות עזרה. הגמלה מתחילה מרמה 1 ויכולה להגיע עד לרמה המקסימלית שהיא 6. למעט ברמה 1, בכל יתר הרמות יש שילוב שונה של כסף ועזרה, והם תלויים גם ברמות הכנסה שונות, קצבאות נוספות שהמטופל מקבל, מצב משפחתי ועוד.

מה התהליך להגשת בקשה לגמלת סיעוד?

התהליך של הגשת הבקשה מתחיל מהגשת תביעת סיעוד מול ביטוח לאומי, בהמשך צריך לענות על מבחן התלות (למי שזכאי כמובן). ביטוח לאומי עושה חישוב של הנקודות לזכאות ומאשר גמלה קבועה או זמנית ואת רמת הגמלה. לאחר מכן מחליטים בביטוח לאומי בהתאם לבקשה על ההרכב של השירותים וגמלת הסיעוד. לאחר קבלת ההחלטה של ביטוח לאומי, ישנה אפשרות בשלב זה לערער על התוצאות או לבקש לבדוק מחדש עקב שינוי בתנאים. מכיוון שהתהליך מורכב יחסית ודורש הגשה של טפסים, ועדות וערעורים אפשר ומומלץ לקחת ליווי של עורך דין בכל שלב בתהליך כדי להעלות את הסיכויים לקבלת התוצאה הרצויה. ישנם עורכי דין המתמחים בעבודה מול ביטוח לאומי בדיוק בנושאים כאלה ויוכלו לעזור. כמובן שאפשר גם להגיש את הבקשה עצמאית או על ידי קרוב משפחה, עובד סוציאלי, אפוטרופוס וכיוצא בזה. אם התחלתם תהליך באופן עצמאי ולא קיבלתם את התוצאה הרצויה, תוכלו להגיש בקשה לערעור בליווי עורך דין ולנסות לשפר את התוצאות.

סיכום וצעדים להמשך

לאחר שהבנו כיצד מגדירים מצב סיעודי, חשוב להשתמש בשירותיו של עורך דין מקצועי בתחום במטרה להשיג את זכויותיכם המלאות. התקשרו עוד היום לעורך דין רועי לייכטמן, אשר מתמחה בניהול תביעות סיעוד מול הגופים הרלוונטיים לרבות חברות הביטוח. לפרטים נוספים צרו קשר או השאירו פרטים וטופס ונחזור אליכם בהקדם עם כל הפרטים.

שאלות נפוצות

– הגדרת מצב סיעודי כרוכה בהערכה ותיעוד של מצבו הבריאותי הנוכחי של המטופל, צרכי הטיפול ותכנית הטיפול בהקשר סיעודי.

– הגדרת מצב סיעודי מסייעת לספקי שירותי בריאות להבין את רמת הטיפול הנדרשת, לתכנן התערבויות, לעקוב אחר ההתקדמות ולהבטיח שהמטופל מקבל טיפול מתאים ובזמן.

– אחיות, מטפלים ואחיות ואנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות משתפים פעולה כדי להגדיר את מצבו הסיעודי של המטופל בהתבסס על הערכות, רשומות רפואיות, קלט מהמטופל ודיונים בין-תחומיים בצוות.

תנו לי להילחם עבורכם!

מלאו פרטיכם לייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

[leadercf7 campid="9628"]

תודה שנרשמת

ניצור קשר בהקדם

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!

בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

סמן/י את הצורך

מלא פרטיך

ואצור קשר מיידית: