מוסדות לתשישות נפש

מוסדות לתשישות נפש

הזדקנות  הינו תהליך הדרגתי, בהתחלה מתחילים להרגיש את הפגיעה בפרקים, בשרירים ובגב, מתקשים יותר ללכת, ישנים פחות טוב או דווקא ישנים המון, התאבון משתנה, מצבי הרוח משתנים וישנן השפעות רבות ולא פשוטות. בעידן המודרני, אנשים יכולים להאריך ימים הרבה יותר מבעבר, תוחלת החייםרק עולה וישנם פתרונות רבים למחלות ולמצבים שבעבר היו מובילים למוות. בעקבות כך, מחלות שונות הגורמות לתשישות נפש נמצאות יותר ויותר בקרב אוכלוסיות מבוגרות. נסביר פה על הסיטואציה של תשישות נפש, מה עושים במקרה שקרוב משפחה שלכם אובחן במצב כזה, איזה מוסדות לתשישות נפש קיימים ומה הפתרונות השונים למצב. הנושא של תשישות נפש הוא נושא לא פשוט ורגיש, גם למטופל בעצמו אבל גם לבני המשפחה שנאלצים להתמודד עם החלטות לא פשוטות, לכן ננסה לפשט את הנושא כמה שיותר.

 

 

 

 

 

תוכן עניינים

פתרון אפשרי לחולים תשושי נפש - מוסדות לתשישות נפש

ראשית  נגדיר מי הוא אדם תשוש נפש. אדם יוגדר כתשוש נפש כאשר יש לו ירידה ביכולות הקוגניטיביות השונות ובעקבות הירידה הזו הוא מתמודד עם סוגים שונים של קשיים יומיומיים כמו תהליכי שיפוט ותובנה לקויים, בעיות זיכרון בטווח הארוך או הטווח הקצר, קושי בהתמצאות במרחב או בתפיסת זמן הדורשים השגחה של הזולת במרבית שעות היממה. לצערנו, הסיטואציה של תשישות נפש מלווה פעמים רבות גם בבעיות נוספות כמו קושי בשינה, דיכאונות, חוסר ערנות לסביבה, אדישות קיצונית וחוסר אכפתיות. בדרך כלל, האבחנה תתחיל ממחלות כמו דמנציה או אלצהיימר. מוסדות לתשישות נפש רלוונטיים בדרך כלל במצבים אלו כאשר אדם הוגדר כתשוש נפש. בניגוד לבתי אבות רגילים, מוסדות לתשישות נפש צריכים להתאים לצרכים המיוחדים של האוכלוסייה הזו. לרוב, מי שיגיע למוסדות אלו הם אנשים שמתמודדים על אלצהיימר או דמנציה אבל בשלבים היותר מתקדמים של המחלה. מכיוון שאנשים במצב הזה לא יכולים להתנהל עצמאית ועלולים גם להגיע למצבים של קושי בהתמצאות בסביבה, מוסדות לתשישות נפש צריכים להתנהל באופן מפוקח ומסודר.

איזה שירותים מוצאים במוסדות לתשישות נפש?

כאשר מדובר על מוסדות לתשישות נפש, מקבלים המטופלים שירותים סיעודיים ורפואיים מסביב לשעון. שירותים אלה כוללים מתן תרופות, סיוע בפעולות יומיומיות כמו מקלחת, התלבשות וכו', רופאים שזמינים למטופלים ועוד. בנוסף, בדרך כלל יציע המוסד גם פעילויות מותאמות כמו טיפולי ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, חוגי יצירה, מופעי תרבות ועוד. בעצם ההבדל המשמעותי בין בית אבות רגיל למוסד לתשושי נפש הוא הטיפול הרפואי וההשגחה הצמודה.

מי מגדיר מי הוא תשוש נפש ועל פי מה מגדירים זאת?

בדרך כלל מי שיגדיר חולה כתשוש נפש הוא רופא מתחום הגריאטריה או מתחום הפסיכוגריאטריה. האבחון יכלול פעמים רבות שאלונים (למשל כמו מיני מנטל) שמטרתם לבדוק את תפיסת הזמן של המטופל, תפיסת המרחב שלו, כמה הוא מרוכז, מה יכולות הזיכרון שלו ועוד.

ניתן לעשות זאת באמצעות שאלות כמו באיזה שנה אנחנו? מי מכהן כיום כראש הממשלה? וכן הלאה. האבחון כולל בדרך כלל מספר שלבים. מתחילים משיחה עם המטופל כדי להבין את ההיסטוריה הרפואית והמצב הנוכחי, מבצעים את המבדקים והמבחנים הקוגניטיביים ומשוחחים עם בן משפחה קרוב, דמות מטפלת או דמות משמעותית שיודעים לספק מידע יותר אובייקטיבי על המצב של המטופל. כאמור, הגדרת המצב של תשישות נפש לרוב ממחלות מתקדמות של אלצהיימר ודמנציה, מתלווים תופעות נוספות כמו תוקפנות, שכחנות, קשיים בשינה ועוד. פעמים רבות אנשים שיוגדרו  כתשושי נפש יכולים להימצא פתאום משוטטים, לשכוח שמות או פרצופים באופן קיצוני, לא לזכור באיזה שנה הם חיים וכן הלאה.

מה שהופך אדם לתשוש נפש ולא לחולה סיעודי רגיל הוא הקושי הקוגניטיבי והתפקודים המנטליים שבעקבותיהם אותו אדם יתקשה לטפל בעצמו ולהתנהל באופן עצמאי. המשמעות היא שמלבד הקשיים המנטליים, אותו אדם יצטרך השגחה צמודה לעיתים גם כדי להתקלח, לאכול, ללכת לשירותים וכן הלאה. כאשר אדם מוגדר כתשוש נפש במרבית המקרים מצבו לא ישתפר אלא יוגדר כמצב כרוני שילך ויתדרדר עם הגיל והתדרדרות המצב הרפואי של המטופל.

למה חשוב לבצע אבחון של תשישות נפש?

אנשים שמגיעים למצב של תשישות נפש עלולים לפגוע בעצמם או חלילה באחרים. חשוב לבדוק שאותו אדם יכול להמשיך לחיות באופן עצמאי, לדוגמה יכול להמשיך לנהוג ברכב, או שעליו להיות בהשגחה צמודה, בין אם בביתו ובין אם במוסד. גם ברמה המשפטית, בדרך כלל יש למנות אפוטרופוס או להפעיל את ייפוי הכוח המתמשך (ככל שיש כזה) למי שמוגדר כתשוש נפש כדי שהאדם תשוש הנפש לאקבל החלטות מסוכנות או שגויות, למשל בהקשר לכספים. בנוסף מניעת הידרדות, במידה שמישהו מוגדר כתשוש נפש הוא צריך השגחה צמודה יותר על הטיפול התרופתי שלו.

סיכום וצעדים להמשך

תביעת סיעוד הנה הכרחית במקרים רבים כאשר רוצים לקבל את מלוא הזכויות של תשושי נפש. זקוקים לשיחת ייעוץ עם עורך דין מומחה בתביעות סיעוד? התקשרו עוד היום לעורך דין רועי לייכטמן, אשר מומחה בניהול תביעות למען תשושי נפש במטרה שיזכו בכל זכויותיהם.

צרו קשר לפרטים נוספים או השאירו פרטים וטופס ונחזור אליכם בהקדם. 

 

שאלות נפוצות

– מוסדות לתשישות נפשית הם מתקנים או מרכזים המעניקים טיפול ותמיכה מקצועיים לאנשים החווים עייפות נפשית קשה, שחיקה או מצוקה רגשית.

 – השירותים המוצעים במוסדות לתשישות נפשית עשויים לכלול מפגשי טיפול, סדנאות לניהול מתח, תרגולים של מיינדפולנס, טכניקות הרפיה, טיפולים הוליסטיים ותוכניות בריאות מותאמות אישית כדי לעזור לאנשים להתאושש ולהתחדש.

 – על ידי פנייה למוסדות לתשישות נפשית, אנשים יכולים לקבל תמיכה מקצועית, ללמוד אסטרטגיות התמודדות, לקחת הפסקה מגורמי לחץ, להתמקד בטיפול עצמי ולפעול לשיפור רווחתם הנפשית בסביבה תומכת ושלווה.

תנו לי להילחם עבורכם!

מלאו פרטיכם לייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

[leadercf7 campid="9628"]

תודה שנרשמת

ניצור קשר בהקדם

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!

בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

סמן/י את הצורך

מלא פרטיך

ואצור קשר מיידית: