התיישנות תביעות סיעוד

התיישנות תביעת סיעוד – מה צריך לדעת

ככל שאנשים מתבגרים עולה הסבירות שהם יצטרכו עזרה סיעודית. זה יכול לקרות לנו, להורים שלנו, לסבים שלנו וכן הלאה. לרוב, נזקקים לעזרה סיעודית בגיל מבוגר יותר, אבל ישנם גם מקרים מצערים בהם נזקקים אנשים לתמיכה סיעודית גם בגילאים צעירים יותר. ישנם מקרים בהם חברות הביטוח השונות מאפשרות לקבל סיוע בתשלום עבור מקרי סיעוד, אבל, כמו בכל מקרה של דרישת זכויות בתהליכים בירוקרטים, לעיתים כאשר מדובר על תהליך של תביעת סיעוד, אנשים נמנעים להתחיל בתהליך.

במקרה בהם חולף זמן עד להגשה של תביעת סיעוד עלולה להיות התיישנות תביעת סיעוד. כמו כן, ישנם מקרים בהם חברות הביטוח דוחות את הבקשה כיוון שעבר זמן רב מידי עד שהחליטו להתחיל בתהליך, כלומר מתקיים מצב של התיישנות תביעת סיעוד. נפרט כאן על הנושא של חוק התיישנות תביעת סיעוד, איך כדאי להתמודד עם התהליך ולהצליח לקבל את מה שאתם או בני המשפחה שלכם זכאים לו.

 

 

 

תוכן עניינים

התיישנות תביעת סיעוד – מה אומר החוק

לפי סעיף 31 לחוק חוזה הביטוח, תשמ"א-1981, תקופת התיישנות תביעת סיעוד הינה שלוש שנים. בעקבות שינוי בחוק, בפוליסות חדשות או שחודשו לאחר 11/2020 תקופת התיישנות היא חמש שנים. תקופה שהתיישנה לא  ניתן לתבוע רטרואקטיבית את חברת הביטוח .לכן, חשוב מרגע שאדם מוגדר כסיעודי להתחיל בתהליכים גם מול חברת הביטוח. בתביעות אזרחיות בנושאים אחרים החוק לרוב מגדיר עד שבע שנים בהן ניתן להגיש תביעה, מכאן שכאשר מדובר בתביעת סיעוד החוק מחמיר יותר. חשוב לדעת, אם התחלתם בהליך של תביעה כל עוד לא התקבל אישור עבור התביעה הזמן נגדכם, גם אם הגורם המעכב הוא חברת הביטוח.

רבים טועים לחשוב שפניה לחברת הביטוח עוצרת את תקופת התיישנות וזאת טעות שיכולה לעלות לכם הרבה כסף. יש לזכור- רק הגשת תביעה לבית המשפט יכולה לעצור את תקופת התיישנות.

יחד עם זאת, מכיוון שבהרבה מקרים האדם התובע ממשיך להיות מוגדר כחולה סיעודי, הוא תמיד יכול לתבוע עד שלוש שנים (בפוליסות חדשות או שחודשו לאחר 11/2020 -חמש שנים) לאחור, אך לא יותר מכך אלא במצבים מיוחדים- כמו במצב של מבוטח תשוש נפש שאין לא אפוטרופוס. במצב שכזה יוכל המבוטח לטעון שמדובר "בהתיישנות שלא מדעת" כאמור בסעיף 8  לחוק ההתיישנות, תשי"ח-1958 ולדרוש את הארכת תקופת התיישנות.

איך מגדירים חולה סיעודי?

חולה יוגדר כסיעודי כאשר ישנה פגיעה משמעותית במצב הבריאותי שמובילה לליקויים גופניים או נפשיים. הפגיעה יכולה להיות בשל מחלה קשה כמו סרטן או אלצהיימר, תאונה או כל פציעה אחרת. על פי החוק, אדם יכול להיות מוגדר כסיעודי אם עומד במספר פרמטרים, לדוגמה, אדם שלא יכול להתנייד ללא עזרת הזולת, אדם שלא יכול לקום ממצב ישיבה לעמידה או משכיבה לישיבה, אדם שלא יכול להתקלח ולהתלבש באופן עצמאי, אדם שאין לו שליטה על הסוגרים שלו. ישנם מקרים שבהם אדם יוגדר כחולה סיעודי עקב תשישות הנפש, זה קורה במצב של אלצהיימר לדוגמה. 
בשורה התחתונה – חולה סיעודי הוא מי שיש לו בעיות רפואיות חמורות שעקב קיומן הוא לא יכול לתפקד אם לא יקבל סיוע או תמיכה של הזולת. אדם יכול להיות סיעודי גם אם אינו זקוק להשגחה רפואית צמודה אלא לעזרה של מטפל, מטפלת, אח או אחות.

איך נמנעים ממצב של התיישנות תביעת סיעוד?

כאמור כל עוד זה אפשרי ותלוי בכם חשוב לקדם מהר ככל האפשר את תביעת הסיעוד. אם אתם מרגישים שאתם לא מצליחים להתקדם בזמנים בגלל עיכובים שלא תלויים בכם זה הזמן ליצור קשר עם עורך דין המתמחה  בתביעות סיעוד. מי שמנוסה בתביעות מסוג זה יודע כיצד לזרז את התהליכים ולהימנע מעיכובים שעלולים לעלות לכם הרבה כסף. טיפ נוסף שיכול לעזור למי שמתמודד עם הסיטואציה הזו, מראש לשמור את כל המסמכים הרפואיים באופן מסודר- כך לא תבזבזו זמן על המצאת מסמכים ותסייעו קידום התהליך.

מה קורה כאשר אדם נפטר בהיותו סיעודי ולא קיבל את המגיע לו?

במידה ולאדם סיעודי היה ביטוח סיעודי כלשהו, ניתן לתבוע את חברות הביטוח גם עבור אדם שנפטר ולהגיש תביעה, גם כאן עד לשלוש שנים מהיום (בפוליסות חדשות או שחודשו לאחר 11/2020 -חמש שנים) בו הפך אותו אדם לסיעודי.

מה התהליך כאשר אדם הופך להיות סיעודי?

ברוב המקרים, התהליך יתחיל מאשפוז בבית חולים עקב החמרה קיצונית במצב הרפואי. זה יכול להיות אשפוז בעקבות אירוע מוחי, מחלה קשה, נפילה, תאונה וכן הלאה. כבר בבית החולים אפשר להתחיל ולברר על תהליכי שיקום ועל מסגרת סיעודית. חשוב לוודא שכל הקשיים בפעולות היום יום נרשם בתיעוד הרפואי. לאחר השחרור מבית החולים חשוב למצוא מסגרת שמתאימה למצבו החדש של החולה. במידה ואדם נזקק מיידית לתמיכה סיעודית אפשר למצוא פתרונות עוד לפני הסדרת הזכאות מחברות הביטוח ומביטוח לאומי. לאחר מכן חשוב להתחיל לפעול מהר ככל הניתן לברר על כל הזכאויות של המטופל, אם יש לו ביטוח סיעודי פרטי, ביטוח סיעודי בקופת החולים או זכאות בביטוח לאומי לגמלת סיעוד. כל אלו יקלו מאד על המשפחה ועל המטופל כאשר יצטרך לממן את הטיפול הסיעודי הממושך. מכיוון שהעלויות גבוהות חשובת לפעול מהר ולקבל בהקדם החזרים.

סיכום וצעדים להמשך

לאחר שהבנו כמה חשוב להתחיל בהליך של תביעת סיעוד כמה שיותר מוקדם, זה הזמן לבחור את עורך הדין שילווה אותנו בהליך התביעה. במידה שאתם זקוקים לשיחת ייעוץ עם עורך דין המתמחה בתחום, תוכלו לפנות עוד היום לעו"ד רועי לייכטמן אשר מתמחה בניהול תביעות סיעוד. השאירו פרטים וטופס ונחזור אליכם בהקדם.

 

שאלות נפוצות

– חוק ההתיישנות של תביעות סיעוד מתייחס לפרק הזמן בו יש להגיש תביעה לאחר קרות הרשלנות או הרשלנות לכאורה.

– חוק ההתיישנות חשוב שכן הוא מבטיח הגשת תביעות במועד, המאפשר הליך משפטי הוגן ומונע הגשת תיקים לאחר חלוף זמן משמעותי.

 – גורמים שיכולים להשפיע על חוק ההתיישנות כוללים את תחום השיפוט שבו מוגשת התביעה, סוג התביעה (לדוגמה, רשלנות, רשלנות), גילוי הפגיעה וכל הרחבות או חריגות המותרות בנסיבות ספציפיות

תנו לי להילחם עבורכם!

מלאו פרטיכם לייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

[leadercf7 campid="9628"]

תודה שנרשמת

ניצור קשר בהקדם

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!

בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

סמן/י את הצורך

מלא פרטיך

ואצור קשר מיידית: