מימוש זכויות סיעודיות

זקנה ותלות הן חלק בלתי נפרד ממעגל החיים. עם העלייה בתוחלת החיים, יותר ויותר אנשים זקוקים לעזרה בפעולות היום יום ובטיפול אישי. אך לא רק הם, ישנם גם חולים צעירים יותר שנקלעים למצב בו הם זקוקים לסיוע סיעודי. מערכת הבריאות והרווחה בישראל מספקת סל שירותים והטבות לאנשים הזקוקים לעזרה סיעודית. במאמר זה נסקור את השינויים המרכזיים במימוש זכויות סיעודיות, ונתמקד בדרכים השונות שבהן ניתן למצות את מלוא הזכויות על פי חוק במצבים שונים.

כיצד לממש זכויות סיעודיות

  • יש לבדוק מהן הזכויות המגיעות על פי חוק בהתאם למצב התלות והסיעודי. ניתן להיעזר לשם כך בייעוץ של עורך דין אשר מרביתם יעניקו ייעוץ ראשוני ללא התחייבות וללא תשלום.
  • יש להגיש בקשה לגמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי, בצירוף תיעוד רפואי המעיד על המצב התפקודי והתלות בעזרת הזולת. כמו כן, ניתן להגיש בקשה לשעות סיעוד ממשרד הבריאות, עבור השגחה וטיפול אישי.
  • כדאי לבדוק האם ישנה זכאות לאביזרי עזר רפואיים או הנגשה של הדיור דרך המוסד לביטוח לאומי. ניתן גם לקבל ייעוץ בנוגע לזכאות להנחות בארנונה ושירותים עירוניים עבור נכים וסיעודיים.
  • מומלץ להיערך גם בחלופות של מטפל זר או מוסד סיעודי לטווח הרחוק, זאת בהתאם להחמרה אפשרית במצב התלות. כדאי לברר מראש מהן הזכאויות במקרים אלה וכיצד מבטיחים רצף טיפולי.

הרחבת מבחני התלות לזכאות לגמלת סיעוד

לא כל המשפחות יכולות לספק את מלוא הטיפול והתמיכה הנדרשת לבן משפחה סיעודי. בשנים האחרונות חלו שינוים משמעותיים בהרחבת היקף הזכויות בתחום הסיעוד, במטרה לאפשר לכמה שיותר אנשים לממש את זכויותיהם ולשפר את איכות חייהם. בעבר, רק מי שהיה מרותק למיטה או לביתו היה זכאי לגמלת סיעוד ממשרד הבריאות. כיום, הודות לרפורמות האחרונות, מבחני התלות הורחבו ומותאמים טוב יותר למגוון מצבים של תלות וצרכי עזרה בפעולות יום יום. כך למשל, כיום ניתן לקבל גמלת סיעוד גם במצבים של לקות שמיעה או ראייה קשה, דמנציה בשלבים מתקדמים, ניידות מוגבלת מאוד בתוך הבית ועוד. הזכאות נקבעת על בסיס מבחנים סטנדרטיים הבודקים את מידת התלות בעזרה בטיפול אישי ובפעולות יום יום בסיסיות.

שיפור ברציפות הטיפול וההמשכיות בקהילה

עד לשנים האחרונות, מי שאושפז או עבר להתגורר במוסד סיעודי ויתר אוטומטית על גמלת הסיעוד. כיום, חלו שינויים משמעותיים וניתן לשמור על הגמלה במקביל לטיפול במסגרות שונות בקהילה ובבתי חולים, בכפוף לתנאים מסוימים. יתר על כן, חוקקו רגולציות חדשות המבטיחות רצף טיפול והמשכיות של שירותים גם לאחר שחרור מאשפוז או חזרה לקהילה. למשל, חולה עם דמנציה שאושפז וזקוק להשגחה יקבל המשך טיפול והשגחה בביתו באמצעות אשפוז יום או מטפל זר ללא צורך בהגשת בקשות חדשות. מהלכים אלו מעניקים ביטחון וודאות למשפחות ועקביות בטיפול.

העצמת הקשישים ומעורבותם הפעילה בקבלת החלטות

אחד השינויים החשובים בתחום הסיעודי הוא המעבר מגישה הרואה בקשישים כנזקקים פסיביים לחסות המדינה לגישה המכבדת את האוטונומיה שלהם ומערבת אותם בתהליכי קבלת החלטות לגבי טיפולם ומקום מגוריהם. למשל, נוצרו מנגנונים מותאמים של קצבאות ושוברים לסיעוד, המעניקים למקבלי הגמלה את שיקול הדעת לבחור מוסד או מטפל פרטי לפי בחירתם על פי העדפותיהם. כמו כן, ניתנת למשפחות זכות בחירה במעבר בין מסגרות סיעודיות בקהילה בהתאם לצרכיהם. כל אלו מאפשרים יתר שיתוף בקבלת החלטות והעצמת הקשיש ויקיריו כמנהלים בפועל של תהליך הטיפול.

הקלות בקבלת טיפול סיעודי בבית דרך הבאת מטפלים זרים

תהליך הסדרת אישורים ואשרות להבאת עובדים זרים לסיעוד הביתי עברו שינויים ניכרים לטובה בשנים האחרונות. יותר ויותר משפחות בוחרות באפשרות זו כחלופה איכותית וזולה יותר ממוסד סיעודי. לצד הקלות בייבוא מטפלים זרים, נוצרו גם מנגנוני פיקוח ובקרה משופרים על תנאי העסקתם, כך שהפתרון הפך אטרקטיבי יותר ובטוח יותר עבור מעסיקים פוטנציאליים ומטופלים כאחד. מהלך חשוב נוסף הוא האפשרות לממן את שהיית מגורי המטפל הזר באמצעות גמלת הסיעוד החודשית של בן המשפחה המטופל.

סיוע משפטי לצורך מימוש זכויות סיעודיות

עורכי דין ממלאים תפקיד חשוב בסיוע למשפחות לממש את מלוא הזכויות הסיעודיות עבור יקיריהם:

  • הם עוזרים לאבחן את צורכי המטופל ורמת תלותו בעזרה. בהתאם, הם בודקים מהן הזכויות המגיעות על פי חוק בכל מקרה לגופו.
  • עורכי הדין מסייעים בהכנת הבקשות והטפסים הנדרשים מול הגופים הרלוונטיים כמו המוסד לביטוח לאומי, משרד הבריאות וקופות החולים.
  • עורכי דין עוזרים למי שצריך מימוש זכויות סיעודיות בבחירת המסגרת הטיפולית המתאימה ביותר עבור המטופל – החל ממטפל זר בבית ועד מוסד סיעודי.
  • עורכי דין בקיאים בזכויות וחובות של כל הצדדים המעורבים בטיפול – המטופל, המשפחה ונותני השירותים. הם יכולים לייעץ משפטית בכל שלב ולהבטיח הגנה על האינטרסים של המטופל הסיעודי.

סיכום

אין ספק שהתמודדות עם מצב סיעודי של אדם קרוב איננה משימה קלה, לכן מימוש זכויות סיעודיות הוא קריטי. יש לקוות כי בעתיד ימשכו מגמות של הרחבת הנגישות לשירותי סיעוד איכותיים, העצמת הקשיש הסיעודי כבעל החלטה והקלות נוספות על בני המשפחה המטפלים. רק שיפור מתמיד בזמינות ובאיכות הסיוע הסיעודי לאוכלוסייה המבוגרת יאפשר לה לחיות את שנות זקנתה בכבוד, עצמאות ואיכות חיים סבירה ככל הניתן.

תנו לי להילחם עבורכם!

מלאו פרטיכם לייעוץ ראשוני ללא התחייבות!

[leadercf7 campid="9628"]

תודה שנרשמת

ניצור קשר בהקדם

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!

בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

סמן/י את הצורך

מלא פרטיך

ואצור קשר מיידית: